rich answers چیست؟

اگر تازه با دنیای سئو اشنا شده‌اید ممکن است عبارت rich answer برای شما ناآشنا باشد اما من همین الان هم با وجود تازه کار بودن شما مطمئن هستم که مفهوم ان را متوجه می‌شوید. در مورد چند جستجوی اخیر خودتان و جواب‌هایی که موتور جستجوی گوگل به شما داده است فکر کنید؛ زمانی که گوگل به شما پاسخ مستقیم به سوالاتتان را میدهد تا اینکه وارد یک سایت شویم. برای مثال شاید شما سوالی مانند “what is operating system” را پرسیده باشید  و پاسخ یک خطی از گوگل دریافت کرده باشید بدون آنکه وارد لینکی از سایت‌های موجود در نتایج گوگل بروید. و یا شاید یک عبارت مانند نام فیلم مورد علاقه خود را به انگلیسی سرچ کرده باشید و در جواب یک قسمت مجزا با توضیحات فیلم را دیده باشید. این‌ها همه نمونه هایی از rich answers هستند. در واقع، آنها راه و روش گوگل از ارائه اطلاعات مستقیم به کاربران است که در حال افزایش است.

دو نکته را در ذهن داشته باشید، یکی آنکه این تکنولوژی در زبان فارسی کمتر دیده می‌شود و دوم اینکه rich answers همیشه در حال تغییر هستند و ممکن است که وقتی ما مثالی را میزنیم در زمان نوشتن مقاله rich answers را به ما نشان دهد ولی در زمان سرچ شما خبری از rich answers در آن کلمه کلیدی مثال زده شده در مقاله، نباشد

rich answers یا به فارسی پاسخ غنی (پاسخ‌های غنی) نیز گفته می‌شود (در بعضی مقاله‌ها Rich Cards خوانده می‌شود)، تکنولوژی نوپایی که تقریبا در سال ۲۰۱۵ در نتایج موتور جستجوی گوگل به خوبی دیده می‌شد ولی در سال ۲۰۱۶ به بعد رشد بسیار زیادی نیز به خود داشت، پس به طور خلاصه، به جای اینکه با ورود به صفحات دیگر(سایت‌های موجود در موتور جستجو) از طریق موتورهای جستجو به پاسخ مورد نظرتان برسید، گوگل پاسخ مستقیمی در نتایج جستجوی شما فراهم می‌کند و در بعضی موارد نیز گوگل بخشی از پاسخ را فراهم می‌کند و پاسخ کامل را به منبع اصلی نیز لینک می‌دهد. منبع پاسخ‌هایی که گوگل برای شما در نتایج جستجو نشان می‌دهد بیشتر از سایت‌های معتبر نیز می‌باشد.

اهمیت rich answers در سئو

حال چگونه این روشها بر روی سئو تاثیر دارند و چگونه شما میتوانید از آن استفاده کنید؟

اول من میخواهم اهمیت این موضوع را مشخص کنم. این پاسخ‌ها در ابتدای امر از پاسخ‌های ساده مثل معادلات ریاضی و یا تبدیل واحدها شروع شد مثلا سرچ کنید “how many quarts are in a gallon” در اینجا یک Rich Answers ایجاد شده و حال ایجاد این Rich Answers از پایگاه دانش خوده گوگل است و از سایت دیگری این اطلاعات را به شما نشان نمیدهد، اما نوع دیگری از Rich Answers ها وجود دارد که اطلاعات را در SERP نشان میدهد ولی اطلاعات موجود برگرفته از سایت‌های دیگر است. این نوع Rich answers که انواع بسیاری دارد با سرعت زیاد  گسترش یافت و در سال‌های آینده این نرخ شاهد رشد و افزایش خواهد بود. این واضح است که گوگل به شدت در این استراتژی سرمایه گذاری کرده است و همه‌ی نشانه‌ها حاکی از رشد آن است. پس به شکل کلی منابع Rich Answers ها دو نوع هستند یکی از خوده گوگل و دیگری از سایت‌های دیگر و ما در ادامه مقاله به تشریح کامل Rich ‍Answers هایی که گوگل از سایت‌های دیگه برای نمایش آنها استفاده میکند میپردازیم.

اولین واکنش اکثر مهندسین سئو به رواج rich answer یک ترس و یا حداقل نگرانی است. تکنیک‌های سئو مرسوم شامل افزایش بازدید یک سایت در نتایج صفحات موتور جستجو بود. حالا اگر rich answer جایگزین این نتایج شوند و یا این نتایج را کمرنگ نمایند به طور طبیعی این افزایش بازدید در صفحه نتایج محدود می‌شود یعنی کمرنگ شدن نتیجه‌ها در جستجوی سنتی که دارای rich answer ها نیست. (رنکینگ اول به دوم تبدیل می شود و دوم به سوم و …) نکته دیگر این که rich answer سعی دارد تا به درخواست کاربر جواب مستقیم بدهد و در نتیجه کمتر امکان دارد کاربری روی نتایج جستجو کلیک نماید. این یعنی هم بازدید کمتر در سرچ و هم کاهش ترافیک به سمت سایت شما.

دو رویکرد برای این استدلال وجود دارد :

  1. کاهش ترافیک قابل توجهی حتی برای غول ویکی‌پدیا نبوده است. البته این کاهش بوده است ، اما قطعا هر وب سایتی را فلج نکرده است.
  2. و اینکه به هرحال کسانی که به پاسخ‌های سریع علاقه دارند علاقه‌ای به منتظر ماندن و بازدید از سایت و برند شما را ندارند. پس این امر تاثیر زیادی در کاهش ارزش ترافیک ورودی شما ندارد.

ادامه مطلب را مشاهده کنید

چگونه میتوانید شانس خود را برای این ویژگی بهبود ببخشید؟

گوگل این پاسخ های غنی را نمی‌سازد در عوض به منابعی بیرونی اعتماد می‌کند و آن ها را در جواب درخواست کاربر ارائه می‌دهد . برای مثال اگر شما عبارات “What is SEO traffic”  را سرچ کنید  شما به قطعه پاسخی برخورد می‌کنید که از چند خط از مقاله‌ی سایت searchengineland.com است .اگر شما بتوانید به منابع این پاسخ‌ها تبدیل شوید می توانید از نام برند خود و لینک سایت خود در این پاسخ‌ها استفاده نمایید.

حال برای اینکه شانس خودت را برای این ویژگی بالا ببریم اول باید یک پاسخ مناسب به درخواست‌ها و پرسش‌های کاربر داشته باشید. این پاسخ باید مناسب و دقیق باشد و از همه مهمتر مختصر باشد. و اعتبار دامنه شما هم باید قوی باشد و صفحات سایت معتبر باشد. هنگامی که تمام این موارد چک شد صفحه‌ی شما باید از ساختار استراکچرد دیتا (Structured data) استفاده کند با این ساختار حالا گوگل می‌تواند صفحه شما را درک و ایندکس کند. انواع زیادی از استراکچرد دیتا وجود دارد که صفحات شما می‌تواند از آن استفاده کند. این فرمت‌ها شامل افراد ،مکان‌ها، و حوادث است. با استفاده از این موارد میتوان شانس خود را جهت درج اطلاعات سایت در Rich Answers ها توسط سیستم گوگل به حداکثر رساند. اگر درباره استراکچرد دیتا اطلاعاتی ندارید میتوانید مقاله جامع ما را درباره Structured data چیست بخوانید.

آزمایش rich answers در گوگل و بینگ

سایت stonetemple در اوایل سال ۲۰۱۵ آزمایش‌های مختلفی در حوزه rich answers نیز انجام داد،در این آزمایش‌ها بیشتر جستجوهای انتخابی به گونه‌ای بودند تا نتایج مرتبط با rich answers را نشان دهند، این نشان می‌دهد که گوگل تا چه اندازه در این زمینه پیشرفت کرده است.و در ادامه به شما نشان می‌دهیم که تا چه اندازه گوگل در نسبت دادن نتایج به منابع اصلی آنها خوب عمل می‌کند.

طبق آزمایش‌ها در گوگل برای بیش از ۲۰ درصد از جستجوهای صورت گرفته شده پاسخ‌های غنی یا همان rich answers را فراهم می‌کند. در این آزمایش با بیش از 850,000 جستجوی صورت گرفته، به نتیجه بالا نیز دست یافتن.

rich-answers-google

نتایج 850,000 جستجو در گوگل

مجموعه کلمات جستجو شده شامل ترکیبی از پیشنهادات گوگل (Google Autocomplete)، پیشنهادات بینگ (Bing Suggest) و مجموعه ای از کلماتی بود که به صورت دستی با مشاوره گردآوری شده است. تعداد هر نوع کلمات کلیدی به شرح زیر می‌باشد:

query for rich answers

تعداد کلمات کلیدی از بخش‌های مختلف در این آزمایش

قصد داریم آزمایش را به دو قسمت تقسیم‌بندی کنیم، قسمت اول آزمایش مربوط به کلمات کلیدی است که توسط پیشنهادهای موتورهای جستجو بدست امده و آزمایش دوم مربوط به کلمات کلیدی است که توسط کارشناسان انتخاب شده است.

پیشنهادات گوگل (Google Autocomplete) چیست؟

قبل از شروع دو آزمایش اگر بامفهوم Google Autocomplete آشنایی ندارید در ادامه مثالی از پیشنهادات گوگل (Google Autocomplete) را مشاهده می‌کنید:

Google Autocomplete

پیشنهادهای گوگل در هنگام جستجو

آزمایش اول – کلمات کلیدی پیشنهادی موتورهای جستجو

این کلمات کلیدی حاصل از پیشنهادات گوگل و بینگ تمرکز دارند. کلمات کلیدی به طور مساوی از گوگل و بینگ به دست آمده‌اند و از هر کدام از آنها 250000 جستجو صورت گرفته است. که در مجموع 500000 جستجو حاصل شد. به دلیل جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن تحقیق توسط هرکدام از موتورهای جستجو به این شکل این کار را انجام دادیم. مواردی که مشاهده کردیم:

result rich answers suggest search engine

نتیجه آزامایش یک

آزمایش دو – کلمات کلیدی دلخواه

کلمات کلیدی پیشنهادی توسط موتورهای جستجو منبع با ارزشی برای کابران و وبمستران هستند، اما بدون دلیل خاصی تنها منبع مورد استفاده ما بودند، زیرا احساس کردیم به طور طبیعی این پیشنهادات محدود هستند و برای بدست آوردن آزمایش دقیق‌تر باید دامنه کلمات کلیدی را گسترش داد. بدین منظور، بیش از 355000 کلمه کلیدی اضافی تولید کردیم تا همانگونه که پیش‌تر گفته شد آزمایش را انجام دهیم.

:

result rich answers custom keywords

نتیجه ازمایش دو

اطلاعات درج شده در rich answers از دامنه‌های واسطه

به طور واضح گوگل در گردآوری اطلاعات از دامنه های واسط سرمایه گذاری کلانی انجام داده است. بیش از 73% از پاسخ های غنی (rich answers) فراهم شده توسط گوگل شامل لینکی به URL واسط، به عنوان منبع به آنها مراجعه می‌شود. گوگل از دامنه وسیعی از منابع برای اطلاعات استفاده می‌کند. قدرت دامنه از اهمیت بالایی برخوردار است، نزدیک به 48% نتایجی که به منبع دیگری ارجاع می‌دهند، دامنه‌هایی با امتیاز دامین آتوریتی (Domain Authority) صد نیز می‌باشند. Domain Authority یا DA  توسط سایت Moz برای هر دامنه براساس فاکتورهای خود نیز صورت میگیرد.

بینگ نیز به طور گسترده‌ای به منابع واسطه وابسته است، بیشتر از 87% از نتایج از این دسته می‌باشند. 74% از منابع واسطه که توسط بینگ ارائه می‌شوند فقط از ویکی پدیا به دست می‌آیند، که امتیاز DA آن 100 می‌باشد.

در مجموع جستجوی‌های صورت گرفته به 166366 پاسخ های غنی (rich answers) در آزمایش رسیدیم. در این بین، 42160 مورد از آنها شامل لینک نبودند، یعنی گوگل صرفا پاسخ را داده بود ولی بدون منبع. در بین پرس و جو هایی که شامل لینک نبودند به جستجو پرداختیم، و فهمیدیم که بیشتر جستجوی‌های بدون اسناد (بدون درج منبع)، حاوی اطلاعات از دامنه‌های عمومی می‌باشند.

نمونه‌ای از rich answers در گوگل

پاسخ‌های غنی شکل‌های مختلفی دارند و بستگی به نوع کلمه کلیدی نیز دارد، در آزمایشی که 855 هزار بار جستجو صورت گرفت به نتیجه زیر رسیدن که در پاسخ‌های غنی چه چیزی ظاهر می‌شود.

محتوای rich answers تعداد دفعات تکرار درصد دفعات تکرار
شامل عنوان 41,756 25.0%
شامل متن 116,885 25.0%
شامل لیست 1,792 25.0%
شامل لینک (URL) 122,188 25.0%
شامل انکرتکس 71 0.04%
شامل عکس 35,689 21.4%
شامل جدول 1,209 0.7%
شامل فرم 7,641 4.6%
شامل جدول 20,657 12.4%

چند نمونه از Rich Answers ها:

rich-answers-layers

نمونه ای از Rich Answers یک متن موسیقی

rich-answers-video

نمونه Rich Answers به شکل فیلم

همان‌طور که در جدول بالا اشاره شد rich answers انواع بسیار مختلفی دارد ولی ما چهار نوع معروف آن را که بیش از بقیه به چشم میخورد را بیشتر توضیح می‌دهیم

پاسخ غنی از نوع Featured snippets

که یکی از نوع‌های معروف پاسخ‌های غنی که بیشتر از بقیه به چشم میخورد Featured snippets ها هستند که به فارسی میتوان گفت پاسخ‌های ویژه یا پاسخ‌های برجسته ترجمه کرد، گوگل در این لینک توضیحی درباره Featured snippets ها میدهد. بسیاری مواقع هنگام جستجو در گوگل با یک باکس متنی و بالاتر از بقیه سایت‌هادر نتایج جستجو روبه‌رو می‌شویم که با ظاهری متفاوت پاسخ سوال ما را در یک پاراگراف یا یک خط نمایش میدهد.
زمانیکه شما سوالی یا متنی را در موتور جستجوی گوگل مطرح می‌کنید. ممکن است پاسخ شما بصورت یک باکس حاوی پاسخی برجسته (Featured snippets) در بالای نتایج گوگل نمایش داده شود. این باکس شامل توضیحاتی مختصر در پاسخ به سوال شما است که از یک سایت معتبر دریافت شده. همچنین ممکن است عنوان صفحه، تصویر شاخص و لینک آن نیز در این باکس نمایش داده خواهد شد. در یک مقاله‌ی درباره Featured snippets چیست توضیح کاملی داده‌ایم. یک باکس Featured Snippet میتواند به شکل‌های زیر نمایان شود.

Featured Snippet

یک نمونه از Rich Answers از نوع Featured Snippet

rich-answers-os

یک نمونه از Rich Answers از نوع Featured Snippet همراه با عکس و لینک

پاسخ غنی از نوع Answers provided

یکی دیگر از Rich Answers های معروف که اخیرا بسیار شده است بخشی با عنوان  “سوالات مشابه کابران دیگر” است که  به عنوان پیشنهاد به کاربر در جواب سوال یا درخواستش ارائه می‌شود و بیشترین تطبیق را با درخواست کاربر دارد. به نظر میرسد این سیستم توصیه‌گر با یک الگوریتم مستقل کار میکند اما در نهایت هدف آن همان هدف مشابه قبل است و چشم انداز جدیدی به تجربه کاربر ارائه می‌دهد.

سوالات مشابه کاربران دیگر

سوالات مشابه کاربران دیگر درباره آنچه که سرچ کردیم

پاسخ غنی از نوع rich snippets

rich snippets خط‌هایی از اطلاعات در زیر آدرس سایت‌ها هستند که به توضیح  بیشتر آن محصول سرچ کرده یا متن و یا یک اتفاق می‌پردازد. اطلاعات با جزییات بیشتر که به کاربران با توجه به درخواست آنها کمک خواهد نمود. برای مثال rich snippets در خصوص یک سایت رستورانی می تواند منو با لیست قیمت آنها باشد و یا rich snippets در خصوص وب سایت با حیطه کاری آهنگ می تواند لیست آهنگ ها و لینکی برای پخش موزیک ها باشد. در مقاله rich snippets چیست به توضیح کامل و انواع آن پرداختیم. چند نمونه از  rich snippets ها

rich-snippets

ریچ اسنیپت ها

پاسخ غنی از نوع information box

مقاله جامعی درباره information box ها نوشتیم میتونید مقاله نحوه ساخت باکس سایت در گوگل را بخوانید

پس در پایان انواع rich answers می‌توان به انواع زیر خلاصه کرد:

  • Featured snippets
  • Answers provided
  • Snippets
  • information box
  • Charts
  • Tables
  • Sliders
  • Maps
  • Forms
  • و موارد دیگه که زیادن

سخن پایان

گوگل هم اکنون سرمایه گذاری کلانی در توسعه پاسخ های غنی در جستجوها انجام داده است و این تغییرات دائما در حال رخ دادن هستند. پیش بینی کردیم پیشرفت‌های عمده‌ای در این زمینه تا سال ۲۰۱۸ در زبان فارسی توسط  گوگل انجام می‌شود چرا که درحال حاضر متاسفانه ما هیچ پاسخ غنی به زبان فارسی در گوگل مشاهده نکردیم. این که rich answers در حال رشد و پیشرفت در راه‌های جدید و پویا است امری اجتناب پذیر است. بدون شک اگر گوگل میتوانست، برای هر عبارت و درخواست کاربر در نتایج جستجو از rich answers استفاده میکرد. هر چند این موضوع در آینده بسیار نزدیک بیشتر قابل لمس است مخصوصا در زبان فارسی .

حال که ما تاثیر rich answers و راه های رسیدن به این پاسخ‌ها در نتایج را میدانیم، میتوانیم مهمترین اثرات سئو در rich answers را در ۳ نکته خلاصه کنیم:

  1. کاهش وابستگی به محتواهایی که در جواب نتایج معمول کاربران است (همان جستجوی سنتی که باید برای پیدا کردن پاسخ خود حتما روی لینک یک سایتی کلیک کنیم). برای مدت‌های طولانی بهترین استراتژی محتواهایی بودند که دربرگیرنده حجم عظیمی از درخواست‌های معمول کاربران بود که با توجه به اینکه در rich answers گوگل خود مستقیما این نتایج را به کاربر اعلام میکند پس شما باید به دنبال شکل‌های دیگر محتوا در استراتژی خود باشید.
  2. استفاده از استراکچرد دیتا (Structured data) را افزایش دهید . استراکچرد دیتا ترکیب بهترین شیوه‌های محتوایی است که با سئوی سنتی و مرسوم به شما در افزایش بازدید در نتایج rich answers کمک میکند.
  3. در کسب و کار خود تسلط داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل آن را نمایان دهید اجازه ندهید که فقط سئو  باعث افزایش بازدید شما شود. تسلط به موضوع‌هات مربوط به کسب وکارتان به همراه استراتژی‌های مکمل دیگر مانند پست مهمان و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای ترافیک ورودی و ده‌ها مورد دیگر می‌تواند موثر باشد. پاسخ های غنی به زودی مرسوم می‌شوند. هرچه زودتر شما بتوانید بر صفحه نتایج جست و جوی کاربران تسلط پیدا نمایید سهم بیشتری در بدست آوردن موفقیت در برند و کسب و کار خود خواهید داشت. اهمیت آماده کردن خودتان برای این تغییر کاملا واضح و ضروری است. این تغییرات خواهند آمد و عاقلانه است که برای آن آماده باشید، در نتیجه، تمرکز روی محتوای با ارزش که مختص کسب و کار شما است، نه تنها ایده بسیار خوبی است بلکه تنها راه رشد در این دنیای در حال تغییر است.

اگر سوالی داشتید حتما در بخش نظرات مطرح کنید به سوالات درون نظرات پاسخی داده نمی‌شود.

منابع: ای تی رسان

  • سئو سایت
  • سه شنبه ۵ ارديبهشت ، ۱۵:۵۰ ب.ظ
  • آموزش سئو
  • بازدید : ۳۴۲

تعداد نظرات این پست ۱ است ...

۲۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۲:۰۱
میدونید کپی مطالب نشانه بی شخصیت بودن بعضی از ما ایرانی ها هست
حتی منبعی هم براش قرار نمیدیم ولی بلدیم مطالب رو دزدی کنیم
با دزدی ب جایی نمیرسیم حداقل اون دنیا اینطوریه
منبع ذکر شده !

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">