اگر سئو سایت شما برایتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمایل دارید به بهبود جستجوی معنایی موتورهای جستجو کمک نمایید و علاقه مند هستید با مفهوم schema بیشتر آشنا شوید و همچنین سایت شما بهتر دیده شود پیشنهاد می کنیم در این مقاله با ایمپورتنت سئو همراه باشید تا با تاثیر زبان نشانه گزاری اسکیما آشنا شوید.بعد از موج طراحان و توسعه دهندگان به کدنویسی Valid، موج بعدی برای طراحی سبک، موج جدیدی بین برخی توسعه دهندگان ایرانی مشاهده شده و آن هم کدنویسی با استفاده از HTML5 است. شاید سوال بپرسید که آیا در حال حاضر موتور جستجویی مانند گوگل، به این تلاش شما اهمیت می دهد؟ پاسخ به این سوال خارج از حیطه اطلاعات من و شماست اما مطمئنا پس از معرفی رسمی این استاندارد توسط W3C این امر محقق خواهد شد. پس بله! این موج جدید، قدم مثبتی در کیفیت عمومی سایت های ایرانی بوده. بیایید در ادامه به صورت مفصل تر به این موضوع بپردازیم.

قدم مثبت اما چرا؟

نشانه گذاری معنایی شاید مهم ترین علت فایده استفاده از HTML5 باشد. به زبان ساده تر، HTML5 به شما کدی ساده تر، مرتب تر و بامعناتر ارائه می کند. چیزی که هر سئو کار و هر توسعه دهنده وبی عاشق آن است!

کما اینکه با استفاده از Heading ها در گذشته، علاوه بر تغییر ظاهری، معنایی را به موتورهای جستجو القا می کردیم، اکنون با المنت های جدیدی چون header، footer، nav، menu، article، section و … می توانیم این کار را به صورت گسترده تر و کامل تری انجام دهیم.

در واقع هدف از نشانه گذاریی معنایی یا Semantic Markup، مشخص ساختن ساختار سایت به موتورهای جستجو به زبانیست که متوجه آن شوند. ما می خواهیم موتور جستجو تک تک بخش های سایت ما را بشناسد و نسبت به ماهیت آن، ارزشگذاری کند.

استفاده از المنت های HTML5 شاید ساده ترین راه برای نشانه گذاری باشد. نشانه گذاری Schema که بیش از دو سال است در خدمت وبمسترهاست، ابعاد جدیدی به این عمل بخشید. Schema.org کلکسیونی از طرح ها مانند تگ های html ارائه می کند که وبمسترها می توانند از آن ها برای نشانه گذاری اجزای سایتشان استفاده کنند.

با بکارگیری Schema Markup سایت خود را برای ماشین های کند ذهن، ساده کنید.

Schema چیست؟

Schema مجموعه ای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار میگیرند. این روش از نشانه گذاری کار، تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی ساده تر و موثر تر کرده و موتور های جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سوال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.

Schema.org چیست؟

Schema.org در سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را بعنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ آغاز کرده و  وظیفه استانداردسازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آن را برعهده دارد. دستورالعمل های موجود در این سایت برای بیشتر موتورهای جستجو قابل فهم بوده و مثال های کاربردی بسیاری در آن یافت میشود.

جالب است بدانید مهمترین هدف از ره اندازی زبان نشانه گذاری Schema جایگزینی آن با بک لینک و کاهش ارزش لینک بوده است.

آیا نشانه گذاری schema می تواند باعث بهبود سئو شود؟

هر چند Matt Cutts از گوگل، قبل ها اعلام کرده بود که نشانه گذاری به وسیله  Schema.org لزوما به معنای رنک بهتر برای سایت شما نیست، اما باید در نظر داشت که هدف اصلی از این نشانه گذاری نه رنک بالاتر، بلکه رنک صحیح و با معناست. همچنین این عمل می تواند موجب بهبود در CTR شود. بعلاوه شانس شما در نمایش یافتن در نتایج جستجوهای شخصی سازی شده و یا امکانی چون Google Recipe View بیشتر خواهد شد. وقتی کد html شما شامل ریز داده های schema می شود، موتور های جستجو راحت تر می توانند محتوای مطالب شما را تفسیر کنند و بنابراین این موضوع به نوبه ی خود باعثافزایش قابلیت دیده شدن سایت شما و تشخیص کلمه کلیدی اصلی توسط گوگل می شود.

لازم است بدانید که استفاده از کد نشانه گذاری schema ویا فرمت های دیگر در کد html به معنی هک در سئو نمی باشد، در عوض بکار گیری schema در سایت را به عنوان روشی برای کمک کردن به موتورهای جستجو برای به نمایش گذاشتن سایت تان در صفحه نمایش نتایج گوگل بدانید.

نشانه گذاری معنایی چگونه موجب بهبود CTR من خواهد شد؟

یکی از وسوسه انگیز ترین فواید نشانه گذاری معنایی، بهبود نتیجه شما در لیست SERPs بوسیله Rich Snippets است. نشانه گذاری، با مشخص کردن ساختار سایت شما، به موتور جستجویی مانند گوگل کمک می کند تا اطلاعات مفیدتری را نیز در کنار نتایج سایت شما به وسیله Rich Snippets نمایش دهد که موجب جلب توجه بیشتر و در نهایت کلیک بیشتر بر روی نتیجه شما خواهد شد. بر اساس آمار و ارقام های منتشر شده تا امروز، Rich Snippets موجب افزایش CTR در SERP به اندازه ۱۵ تا ۳۰ درصد خواهد شد. یعنی با رنک فعلیتان، ۳۰ درصد بیشتر بازدید خواهید داشت!

با این روش نحوه نمایش نتایج مربوط به سایت شما با سایر رقبا متفاوت خواهد بود و همین تغییر ساده  (مثلا نمایش ستاره های امتیازدهی) شانس کلیک شدن بر روی سایت شما را افزایش میدهد. بطوریکه ممکن است شما جایگاه سوم را در نتایج گوگل کسب کرده باشید ولی تعداد ورودی شما از کسی که جایگاه دوم را در همان عبارت دارد بیشتر باشد.نشانه گذاری صفحات سایت کاری دشوار است مخصوصا اگر سایت شما دارای صدها و شایدهم هزاران صفحه باشد. نشانه گذاری باید به صورت دستی برای همه صفحات سایت وارد شود با یک عالمه کار بیشتر برای سایت های بزرگتر.البته در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا و با طرح ریزی صحیح ساختار صفحات میتوان این نشانه گذاری را به صورت یکباره برای تمامی محصولات و صفحات سایت انجام داد.

اما اگر تازه در شروع کار هستید و یا سایت کوچکی دارید می توانید نشانه گذاری schema را بدون هیچ زحمتی انجام دهید. هنگامی که شما کارهای نشانه گذاری را انجام دادید از ابزار Structured Data Testing Tool در گوگل جهت چک کردن اینکه همه دستورالعمل ها به درستی عمل می کنند، استفاده کنید.

آیا باید همه اطلاعات سایت خود را با schema بهینه سازی کنیم؟

خیر، اما هرچه اطلاعات بیشتری را با استفاده از کد نشانه گذاری schema بهینه سازی کنید، هدف و طبیعت محتوای سایت شما برای موتور های جستجو واضح تر می شود. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است نشانه گذاری schema را برای تعداد خاصی از ویژگی ها ایجاد کنید تا گوگل قبل از اینکه rich snippet سایت شما را ساخته باشد، بتواند از این ریز اطلاعات شما استفاده کند. برای اینکه متوجه شوید که از نشانه گذاری های انجام شده چه اطلاعاتی استخراج می شود می توانید از ابزار Structure Data Testing Tool گوگل استفاده کنید.

توجه کنید که هریک از این ساختارهای موجود در سایت schema.org به منظور و کاربردی مشخص طراحی شده است و استفاده از آنها در جایی نامناسب نتیجه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. بعنوان مثال استفاده از سیستم امتیازدهی محصولات و خدمات در بخش نظرات یک وبلاگ روش مناسبی نیست و زحمات شما نتیجه ای به همراه نخواهد داشت زیرا گوگل رتبه بندی شما را در نتایج خود نمایش نخواهد داد.

Open graph در فیس بوک و Twitter Cards

برخی از بازار�</span>

</div>

ما یک باکس داریم که اطلاعات یک فیلم را نمایش میدهیم . این محتوا برای یک انسان کاملا واضح است که در رابطه با یک فیلم صحبت شده . حالا میخواهیم این کد رابرای موتورهای جستجوگر بهینه کنیم تا آنها نیز از این کد سر در بیاورند microdata

در ابتدا باید بگوییم این باکس مربوط به موضوع فیلم میشود . باید از itemscope و itemtype استفاده کنیم .

Itemscope توجه موتور جستجوگر را جلب می کند تا این باکس را ریز به ریز بررسی کنند . itemtype موضوع محتویات این باکس را مشخص می کند ، که حتما باید یکی از موضوعات تعریف شده در schema باشد. به کد زیر دقت کنید :

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1>آواتار</h1>

<span>کارگردان : جیمز کمرون</span>

<span>علمی تخیلی</span>

</div>

حال نوبت میرسد به اجزای باکس و محتویات داخل آن که باید برای موتورهای جستجوگر بهینه شوند . برای اینکار از itemprop استفاده میکنیم :

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1 itemprop=”name”>آواتار</h1>

<span>کارگردان : <span itemprop=”director”> جیمز کمرون </span></span>

<span itemprop=”genre”>علمی تخیلی</span>

</div>

هر موضوعی که شما برای باکس ها تعریف نمایید ، itemprop های خاص خود را دارد. در اینجا ما با name نام فیلم رو مشخص کردیم ، با director نام کارگردان فیلم را مشخص کردیم و با genre نوع فیلم را تعیین کردیم .

برای مشاهده تمامی موضوعات به لینک http://schema.org/docs/full.html مراجعه کنید ، با کلیک بر روی هر موضوع itemprop های آن موضوع رو هم میتونید مشاهده کنید.

بیشترین کاربرد را موضوع Article دارد که میتوانید از طریق لینک http://schema.org/Articleاین موضوع را بررسی کنید و در کدهای خود به کار ببرید .

چنانچه سایت شما با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی و پیاده سازی شده است کار شما بسیار راحت می باشد و می توانید با استفاده از یک پلاگین به سادگی از میکرو دیتا استفاده نمایید. برای آشنایی بیشتر با افزونه Schema Creator   و طریق استفاده از آن در سایت wordpress خود پیشنهاد می کنیم مقاله دانلود افزونه Schema Creator برای وردپرس را مطالعه نمایید.

منابع و لینک های مفید

  • سئو سایت
  • چهارشنبه ۴ اسفند ، ۰۸:۴۵ ق.ظ
  • آموزش سئو
  • بازدید : ۳۴۷

تعداد نظرات این پست ۱ است ...

۰۴ اسفند ۹۵ ، ۱۷:۱۶
عالی هست! انگیلیسیش رو دیده بودم ولی فارسیش زیاد نبود... ولی این همون structured data نیست؟!
+سایت های گوگل مثل همون بالایی برای ایران تحریم شدن D: 
اسکیما افزونه ای برای زبان Micro data است
ایران توی گود تحریمه D:  ایپی خودتون رو تغییر بدید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">